Andre tegn
Til dem der gør i skoleblade, klubdittoer og INFOudgivelser af forskellig art: HUSKat man nu om dage undgår tegn i rubrikker (overskrifter). Man sætter fx ikke punktum, men gerne spørgsmålstegn (hvor der er brug for det). Og vil man til at sætte komma i en rubrik, er det tegn på en ting: Den er for lang!
Semikolon [;]
Ja, nogle mener det er afskaffet dette tegn, i moderne dansk. Måske nok. Men jeg finder nu en vis genopliven praktisk. Ved lange opremsninger kan semikolon være overskuelighedsskabende, især da hvis man sætter tyskerkommaer (se nærmere herunder). Men det kan faktisk også med fordel erstatte et punktum hvor man vil indicere at de to sætninger (som ellers ville være adskilt af punktum) indholdsmæssig hører sammen.
[Se eksempel under Tre prikker]
Kolon [:]
Ikke at forveksle med brugen af kolon som forklarende tilføjelse. Hvis man kan skifte en sætnings afslutningstegn ud med ordet altså, vil det være en god idé at bruge kolon i stedet. [Sjovt nok breder sig den fejl i både dansk og norsk sprogbrug at man bruger semikolon hvor det så absolut kun må være kolon.]
Tre prikker […]
Læg mærke til at i Word forvandles tre prikker til ét tegn når man skriver 3 punktummer lige efter hinanden. Der hersker lidt forvirring om brugen af denne mangler noget-indikator.
1) Man bruger kun 3 (tre!) prikker; flere er blot noget pjat.
2) Man bruger de 3 prikker forskelligt, afhængigt af hvad de står for
a. “Det var som syv S…” – Hvis man vil undlade at skrive eufemismen Søren, sætter man de 3 prikker i umiddelbar fortsættelse af S’et.
b. “Bare hun da ikke …” – Hvis man derimod bruger de 3 prikker for at indicere at her mangler nogle (hele) ord, er der mellemrum foran prikkerne.
Kommatering
er et helt slagsmål for sig.
Som det fremgår af alle “kommafejlene” på denne hjemmeside, går jeg ind for en kommatering som ikke er direkte læsehæmmende som den gamle tyskerkommatering.
NU prøver vi så [sept. 2012] at sætte mine kursusmoduler for tegnsætning ind herunder, i form af pdf-filer til behagelig selvkopiering. Selve kurset som faktisk behandler al tegnsætning på dansk, fra punktum til citationstegn, er nok mest egnet til undervisningsbrug. Det suppleres efterhånden med nogle betragtninger beregnet for den erfarne sprogbruger der gerne vil have tjek på den nye tegnsætning uden den store kursusforpligtelse. Nærmere følger på aflastningshjemmesiden hvor man allerede kan finde de første overvejelser.
Men vi begynder med kursusmodulerne her.
Og vi lægger (naturlig nok) ud med forordet. I dette findes en brugervejledning som er smart at tygge sig igennem inden studiestart. Endvidere findes nogle didaktiske overvejelser over hvornår man i skolen bør begynde på at undervise i grammatik, i modsætning til netop tegnsætning.
Lad mig lige benytte anledningen her til at understrege brugervejledningens forordning om kun at tage én side ad gangen i kurset: Hurtig tilbagemelding sætter indlæringen kraftigt i vejret. Løs løsnet er: Løs opgaverne på én side, få en straks-tilbagemelding fra facitarket, og gå så videre derfra. Så tager man også tit misforsåelser i opløbet.
Åbn filen med forord her: tegn FORord.PDF
Et par fejl spottet: s.3: bindestreg mangler i tysk- og latinlærer.
s.4. Det er altså ikke min jyske baggrund der er gået i dagen, men blot et udslag af tekstbehandlingens forbandelse: en simpel fejl man ikke får rettet når man retter noget andet. En tegnsætning skulle forvandles til et tegnsætningskursus, men en er altså blevet stående. Træerne gror nok som bekendt ikke ind i himlen.
På side 6 findes en oversigt over kurset, og på side 7 et vigtigt Forord til kursisten.
Første kursusdel handler om at sætte punktum.
Nu er det flere år siden jeg sidst har læst det igennem, og derfor finder jeg (selvfølgelig) nogle småfejl. Men at rette dem nu bliver noget af en tidsrøver, så derfor blot et par bemærkninger om dem her: s.5: nordisk, ikke nordiske; på s.6 har jeg brugt ordet gelejde; i dag ville jeg nok have skrevet føre (selvom førstnævnte stadig er med i RO (= Retskrivningsordbogen).
Øve- og facitark til kursusdel 0, punktum, kan åbnes her:
tegn0 punktum øve.PDF
tegn0 punktum FACIT.PDF
Tegn 1
handler om det vigtigste komma, det som kan sammenlignes med punktum, det som er nr. 3 i hierakiet punktum - semikolon - helsætningskomma.
Åbn øve- og facitark til kursusdel 1, A-komma, her:
tegn1 Akomma øve.PDF
tegn1 Akomma FACIT.PDF
Åbn selvtesten og facit hertil her:
SelvtestA_TEGNopg.PDF
SelvtestA_TEGNfct.PDF
Tegn 2
Med denne kursusdel er vi kommet til ledsætningskommaet, og der er det lede ved det at det ikke altid er så ligetil at sætte korrekt. Men her er så hjælp at hente for kursisterne.
Åbn øve- og facitark til kursusdel 2, B-komma, her:
Tegn2_Bkomma_øve.PDF
Tegn2_BkommaFACIT.PDF
Lige et par rettelser jeg er faldet over:
s.2 skal der stå: - Hvor ordet ikke eller nemlig kan placeres ...
s.4 er der sneget sig et punktum ind efter et forkortelsespunktum, der skal altså kun være ét efter osv.
Åbn selvtest og facit hertil her:
SelvtestB_TEGNopg.PDF
SelvtestB_TEGNfct.PDF
Tegn 3
Nu skulle revisionen af denne kursusdel være klar. Den handler om at kombinere hel- og ledsætningskommaet, i kurset her kaldet A- og B-kommaer.
Åbn øve- og facitark her:
Tegn3_ABkomma_øve.pdf
Tegn3_ABkomma_FACIT.pdf
Selvtest følger når den er klar.
Tegn 4
Vi er hermed nået til en samlettest af det hidtil lærte.
Denne såkaldte Mellemtest følger senere.
Murphy igen
Nu har jeg så lige igen måttet slås med IT-udstyret hvor det ikke har været muligt at komme ind i redigeringsmodulet igen-igen. Så for en sikkerhed skyld: HVIS det hele skulle gå i baglås igen, må jeg henvise til min omtale af kommaer her. -- Og så er det jo så dejligt at når der er noget galt, kan jeg ikke meddele det her på siden ...
|